maandag 12 mei 2014

HR 8 Psychologie en diversiteit 3


Je zit nu zelf aan het eind van de adolescentie of in het begin van de jong-volwassenheid. Je staat voor de ontwikkelingsopgave je identiteit te vinden en die te gaan delen.
-      Wat vraagt dat nu van jou?
-      In hoeverre zijn (pestervaringen of ervaringen die je ontwikkelingstaak gefrustreerd hebben) van invloed op jou? Zijn sommige ontwikkelingsopgaven je beter afgegaan dan andere?
 -      Wat maakt jou tot de persoon die je nu bent?


Voor mij is het in deze fase erg belangrijk evenwicht te vinden. Doordat ik als klein kind nooit van me af durfde te bijten en dit tijdens de puberteit wel heb geleerd wil ik daar nu nog wel eens in doorslaan. Op sommige momenten moet ik mezelf een halt toe roepen.
In deze fase is het daarom voor mij erg belangrijk om een middenweg te vinden en om te leren gaan met de mate van assertiviteit.
Doordat ik als klein kind niet veel durfde te zeggen wanneer ik iets niet leuk vond konden leeftijdgenootjes makkelijk over mij heen lopen. Ik heb toen van thuis uit meegekregen dat ik nooit mag beginnen met slaan maar ik wel terug mag slaan wanneer iemand mij een slag geeft. Dit is dan even een figuurlijk voorbeeld maar voor bij betekende dit ook dat ik nooit mag beginnen met pesten/plagen/onaardig zijn. Ik heb vanaf mijn puberteit geleerd om wel de bal terug te kaatsen naar personen die mij iets doen wat ik niet leuk/terecht vind. Dit betekend dat ook dat ik nu wel van mij af bijt en mij niks meer laat zeggen wat er ook voor zorgt dat mensen mij niet snel iets tegen mijn zin doen. Ik merk hierbij soms achteraf dat ik dan juist teveel commentaar geef. Hier ben ik nu evenwicht in het zoeken. Dus dat ik wel commentaar geef en mij geen dingen laat zeggen, maar dit wel altijd op een nette manier doe.
Zelf ben ik nooit gepest maar ik was ook nooit populair. Wat ik zelf eigenlijk wel goed vond. Ik heb door ervaring op het VWMBO geleerd zelf ook niet meer op te komen voor iemand die gepest wordt. Hier kan ik dan soms erg hard in zijn, maar uiteindelijk werd ik zelf flink in de steek gelaten. Door mijn leeftijd en ervaring op MBO en nu op het HBO, merk ik wel dat ik dit toch steeds meer laat varen. Ik denk dat ik nu op een punt ben gekomen waar ik het wel weer voor een ander zou opnemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten