maandag 12 mei 2014

HR 7 Culturele antropologie en diversiteit 2


Er is maar één manier om participerende observatie toe te passen en dat is erop af gaan. Dus ga (voor zover dat nog niet is gebeurd) op pad en probeer middels observatie zicht te krijgen op je groepering. Verken de leefsituatie, schrijf op wat je opvalt. Waar heb je vragen over, waar erger je je aan, wat verwondert je etc.. Let daarbij op de kleine details! Kijk hoe jouw groepering bijvoorbeeld omgaat met tijd en ruimte.
Deze vragen vormen de basis voor de volgende stap, probeer aan te sluiten bij een activiteit, doe gewoon mee en geef je ogen en oren goed de kost. Schrijf wederom op wat je opvalt.
Hiermee heb je een mooie basis verzameld om eens met iemand van de groepering in gesprek te gaan en een antwoord te krijgen op alle vragen die je inmiddels hebt verzameld.


De leefsituatie van de persoon met een lichamelijke beperking was een thuissituatie. De persoon heeft een hersenbloeding gehad, waardoor zij haar linkerkant van het lichaam moeilijk kan bewegen. Het valt op dat de leefsituatie helemaal is aangepast aan haar beperkingen. Dit kon ik zien aan de aangepaste stoel, waarmee ze zelfstandig kan opstaan. Ook kon ik dit zien aan de traplift in huis, waardoor ze ook op de bovenverdieping kan komen. En ook heeft zij strips voor de drempels in huis, zodat ze daar niet over kan vallen. En een aangepast toilet en badkamer, waardoor ze zelfstandig naar het toilet kan gaan en nog kan verzorgen. Een vraag die in me opkwam was of ze thuiszorg had. Ze antwoordde dat de thuiszorg elke ochtend en avond langskwam. Waar ik me aan erger was dat de thuiszorg erg laks met haar beperking omgaat, zo vertelde ze. Ze vertelde dat de thuiszorg vond dat ze ook een aantal dingen zelf kon doen, die ze niet meer zelf kan doen. Ik vond het knap dat ze ondanks haar beperking toch de motivatie heeft om te lopen met behulp van een wandelstok. Ook gaf ze aan dat ze geen bezigheden had, waardoor ze weinig besef had van tijd. Ik heb gekeken hoe zij ging lopen met de wandelstok. Ze deed een aantal rondjes door de woonkamer lopen. Ze gaf aan dat dit in het begin stroef ging, maar na een aantal rondjes het soepel ging. Ik vond het knap dat ze niet bij de pakken neer gaat zitten, maar toch goed leert omgaan met haar lichamelijke beperking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten