maandag 12 mei 2014

HR 3 Psychologie en diversiteit 1


We hebben de opdracht gekregen om de Big Five, leefgebieden, BPS-model en Maslows behoeftenhiërarchie toe te pasen op ons zelf.

Maslows behoeftenhiërarchie (behoeftepiramide)
  • Fysiologische behoeften (Basisbehoeften)
Wanneer ik dit kader op mezelf ga toepassen zie ik dat ik aan al deze behoeften voldoe. Ik heb voedsel en drinken wanneer ik hier zin/behoefte aan heb. Ik krijg voldoende slaap en heb zuurstof om te leven. Ook de andere behoeften zoals sport en comfort kan ik zelf opzoeken. Ik heb de middelen om voor comfort te zorgen en om aan sport te doen.
 
  • Veiligheid en zekerheid
Wanneer ik dit kader op mezelf ga toepassen zie ik dat ik aan veiligheid en zekerheid kom. Bij mijn familie, vrienden en werk kan ik altijd terecht. Zij behandelen me met respect waardoor ik me er veilig voel. Zeker binnen het werk is dit de afgelopen jaren wel gegroeid. Doordat ik nu al een tijd op dezelfde plek werk heb ik mijn plek gevonden en krijg ik waardering voor het werk dat ik doe. Hierdoor voel ik me er veilig. Binnen mijn familie en vriendenkring heb ik dit gevoel altijd al gehad.
 
  • Sociaal contact en liefde
Wanneer ik dit kader op mezelf toe ga passen zie ik dat ik de behoefte aan sociaal contact tegemoet kom. Ik heb een groepje mensen waar ik veel mee omga. Door de opleiding en het werk komen hier steeds meer mensen bij. Ik ben heel blij met de personen waarmee ik veel in contact kom. Vanuit mijn familie en omgeving krijg ik genoeg liefde en interactie. Doordat ik altijd verschillende hobby’s heb gehad kom ik genoeg onder de mensen en heb ik best veel sociaal contact.
 
  • Aanzien en waardering
Wanneer ik dit kader op mezelf ga toepassen zie ik dat ik persoonlijk niet vaak de behoefte heb een hoge status binnen de groep te hebben. Wel neem ik soms onbewust de leiding. Ik vindt het belangrijk dat iedereen naar elkaar luistert. Ik vindt het wel belangrijk dat ik waardering krijg voor taken die ik uitvoer of wanneer ik het bijvoorbeeld goed doe op school. Dit krijg ik van vriendinnen heel erg. Vanuit thuis krijg ik wel feedback op hetgeen ik gedaan heb maar krijg ik ook bewondering daarvoor.
  •  Zelfactualisatie
Wanneer ik dit kader op mezelf ga toepassen zie ik dat ik persoonlijk wel de behoefte heb mezelf te ontplooien. Dit zie ik terug in de opleiding die ik nu volg als vervolg op het MBO. Ik had er ook voor kunnen kiezen om te gaan werken, maar ook hier had ik dan graag doormiddel van cursussen mijn kennis willen vergroten. Op persoonlijk doel probeer ik mij ook te verbeteren. Dit doe ik vooral door de doelen die ik binnen de opleiding stel.
  
De 8 leefgebieden
 
  • Leefgebied 1: Somatisch functioneren
Momenteel ben ik lichamelijk gezond, ik heb geen klachten en heb ook geen aangeboren beperkingen. Wel heb ik last met kijken, omdat mijn ogen niet helemaal scherp zijn. Hierdoor heb ik lenzen, waardoor ik weer scherp kan zien. Verder kan ik mijn met lichaam goed functioneren en heb ik verder geen beperkingen in mijn dagelijks leven. Ook heb ik een gezonde leefstijl, omdat ik een aantal keer per week de hond uitlaat en daardoor beweging heb. En ik niet te vaak vettig eten eet blijft dit in balans.
 
  • Leefgebied 2: Verslavingsproblematiek
Ik heb geen verslavingprobleem of medicatie die ik gebruik.
 
  • Leefgebied 3: Geestelijk functioneren.
Ik functioneer geestelijk op een normaal niveau ik heb waarden en normen die ik naleef, zoals respect hebben en geduld hebben voor een ander. Ook mijn idealen kan ik nastreven door een opleiding te volgen met als resultaat een beroep te kunnen uitoefenen. 
  • Leefgebied 4: Praktisch functioneren
Ik ben nog een leerbaar persoon, omdat ik nog een studie volg. Ik kan in het dagelijks leven van mijn fouten leren, zodat ik het de volgende keer niet meer fout zal doen. Ook het geheugen werkt volledig en zijn er geen afwijkingen geconstateerd. Ook ben ik in staat om mezelf goed te redden en ben ik niet afhankelijk van anderen. Dit komt omdat ik graag op eigen benen wil staan en zoveel mogelijk zelf wil doen in het dagelijks leven.
  • Leefgebied 5: Woonsituatie
Thuis heb ik een aantal huishoudelijke klusjes zoals mijn eigen kamer bijhouden. Het doen van de afwas, stofzuigen en het verzorgen van de dieren. Tevens woon ik nog thuis en worden veel taken door mijn ouders gedaan zoals de was en het eten koken.
 
  • Leefgebied 6: Sociale contacten
Ik ben in staat om zowel mijn formele en informele contacten te onderhouden. Ik heb een vriendengroep waarmee ik regelmatig activiteiten onderneem zoals motorrijden. Hierdoor onderhoud ik mijn vriendengroep, omdat we zo elkaar een aantal keer zien in de maand. Ook mijn formele contacten onderhoud ik door ze regelmatig te bezoeken, zoals de dokter en de tandarts. Mijn formele contacten zie ik minder vaak dan mijn informele contacten. Dit komt omdat ik mijn informele contacten niet vaak nodig heb.
  • Leefgebied 7: Dagbesteding
Mijn dagbesteding bestaat het volgen van een HBO opleiding Social Work. Daarnaast breng ik elke week folders rond als bezigheid in het weekend. Tevens doe ik veel motorrijden in mijn vrije tijd en probeer ik veel te reizen in mijn vakanties, omdat ik dit een leuke bezigheid vind.
  • Leefgebied 8: Financiën
Mijn financiën bestaan uit elke maand honderd euro studiefinanciering en foldergeld dat 60 euro per maand is. Hiervan kan ik elke maand rondkomen en activiteiten ondernemen.
 
Big Five
 
  • O = Openheid intellect: Percentiel 1. Dit betekent dat ik de voorkeur geef voor traditionele en vertrouwde ervaringen.
  • C= Consciëntieus / ordelijk/ zorgvuldig: Percentiel 69. Dit betekent dat ik georganiseerd en betrouwbaar ben.
  • E= Extraversie: Percentiel 93. Dit betekent dat ik aangenaam ben in de omgang, vriendelijk, in voor een lolletje en spraakzaam ben.
  • A= Agreeableness/vriendelijkheid: Percentiel 74. Dit betekent dat ik rekening houd met het gevoel van anderen, doorgaans aardig, sympathiek en vergevingsgezind ben.
  • N= Neurotische stabiliteit: Percentiel 9. Dit betekent dat ik rustig blijf in gespannen situaties, ik ben kalm, ontspannen en zeker.

BPS+ model
  • Ring 1:
Mijn ouders zijn katholiek waardoor ik ook katholiek opgevoed ben. Ik ben gedoopt, ik heb de communie gedaan en ik heb het vormsel gedaan. Ik ben dialect opgevoed en spreken thuis, met de familie en vrienden dialect. Ook ben in opgevoed in een wij-cultuur. Dit wil zeggen dat ik heb geleerd dat je anderen moet helpen. Het is egoïstisch als je alleen naar jezelf kijkt. Ik vind het ook fijn als anderen mij helpen.
  • Ring 2:
Van de volgende systemen neem ik deel: gezin, vriendengroep, school en werk.
De communicatie binnen het gezinssysteem verloopt soepel. We zeggen wat we van elkaar verwachten en spreken de ander hier ook op aan. We zien elkaar niet heel vaak omdat we allemaal verplichtingen hebben zoals school en werk. Meestal tijdens het avondeten zijn we allemaal samen en dan hebben we tijdens het eten leuke gesprekken. Mijn ouders liggen qua opvoeding op een lijn. Ze hebben beide dezelfde normen en waarden en dezelfde visies. Natuurlijk is dit niet in elk geval zo en zijn er ook wel eens meningsverschillen maar in het algemeen liggen ze op een lijn. Mijn ouders zijn al 33 jaar getrouwd. Familie is altijd belangrijk geweest. Hun vinden het zo belangrijk dat ze ons dat willen mee geven.
  • Ring 3:
De kwaliteiten van mij zijn: geduldig, goed luisteren en gemotiveerd zijn.
Mijn valkuilen zijn: moeite met samenwerken, plannen en presenteren.
Afgelopen jaar heb ik SAW niveau 4 afgerond op het MBO en nu doe ik HBO Social Work in Sittard.
Ik heb geen problemen met mijn geheugen en ik heb voldoende sociale vaardigheden.
  • Ring 4:
Ik heb mijn verleden goed doorlopen. Ik heb geen heftige ervaringen meegemaakt waardoor ik een trauma heb opgelopen. Wel ben ik mijn 2 opa’s en mijn oma verloren, maar door goede rouwverwerking kan ik hier goed mee omgaan. Nu zit ik in mijn ontwikkelingstaak van jong volwassenen.
  • Ring 5:
Alcohol: In het weekend ga ik opstap en drink ik met mate alcohol. Dit is niet elk weekend het geval.
Drugs: Ik gebruik geen drugs
Medicijnen: Ik gebruik geen medicijnen
Slaap: Ik heb voldoende slaap. Ik heb een goed slaapritme zodat ik de dag erna goed ben uitgerust.
  • Ring 6:
Sekse: Ik ben een vrouw
Leeftijd: Ik ben 21 jaar
Ziekte: Ik lijdt niet onder een ziekte
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten