maandag 12 mei 2014

HR 12 Agogiek en diversiteit (Andragogiek 1)


Neem jullie eigen groepering als uitgangspunt en probeer inzicht te verkrijgen in de levensloop van een of meerdere personen uit de groepering. Bij voorkeur selecteren jullie iemand die de leeftijd > 50 jaar heeft.
  • Ga na welke belangrijke levenservaringen deze persoon heeft meegemaakt (life-events) en welke betekenis deze ervaringen hebben voor keuzes die hij/zij heeft gemaakt.
  • Analyseer deze belangrijke levenservaringen vanuit het personalistische model alsook vanuit het generalistische model
  • Probeer te achterhalen welke toekomstverwachting deze persoon heeft en op welke wijze hij zelf vorm /invloed uitoefent op de realisering hiervan  
  • Probeer te achterhalen welke belangrijke levenservaring /levenswijsheid deze persoon wilt doorgeven aan jongeren anno 2014.
Mijn buurman heeft de 2e wereldoorlog meegemaakt. Hij is lichamelijk beperkt, omdat hij met zijn rechterknie mindergoed kan lopen. Hij heeft tijdens de tweede wereldoorlog een granaatscherfje onder zijn knie gekregen. Hierdoor heeft hij een beschadiging aan het weefsel van de spier overgehouden. Dit voelt hij nog altijd met lopen. Dit is nu al 69 jaar geleden.
Hij kijkt nu nog sterk tegen het leven aan en hij beseft dat hij veel geluk heeft gehad dat hij nu de tweede wereldoorlog heeft overleefd. Er zijn genoeg andere mensen die deze oorlog niet hebben overleeft. Toch had hij tijdens de tweede Wereld oorlog plezier en het was een hechte familie. Ze genoten van de kleine dingen die er toen waren, zoals een extra schepje suiker in de pap. Ook herinnerde hij zich goed dat zijn vader vroeger van hout speelgoedblokken maakte.
Hij wil graag aan de volgende generatie meegeven dat je ook moet genieten van kleine dingen in het leven en je tevreden moet zijn met wat je hebt. We hebben het nu heel goed; genoeg kleren, genoeg eten, we kunnen naar school enz… 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten