maandag 12 mei 2014

HR 10 Ethiek en diversiteit 1


N.a.v. het college over Sartre en Millgram denk je na over de volgende vraag: In hoeverre is je doelgroep zelf verantwoordelijk voor de ontstane beeldvorming over zichzelf?

De doelgroep is zelf verantwoordelijk voor de ontstane beeldvorming over zichzelf. Millgram zegt bijvoorbeeld dat 'de' mens niet bestaat. Het is je persoonlijke individualiteit die jou tot mens maakt.
Als je gaat kijken naar het 'etre pour soi' (=het zijn van de mens) zie je dat de mens zich van zichzelf bewust is en voor zichzelf bestaat. Het bewustzijn van de mens is een proces. Er is nooit een vaste 'ik'; jij bent nooit af. Sartre zegt dat je feit dat je kunt kiezen niet kan ontlopen. Je zal dus altijd een keuze maken over hoe je met bepaalde zaken omgaat. Ook zegt Sartre: 'Wie zijn verantwoordelijkheid afschuift, ontkent zijn vrijheid en is te kwader trouw'. Hiermee bedoelt hij dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft. Door deze verantwoordelijkheid heeft diegene ook vrijheid. Mensen uit de doelgroep zijn dan ook deels zelf verantwoordelijk voor de ontstane beeldvorming.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten